▷▷20100426

Macam pelik, tapi tak heran derr

TEROWONG :
Para penduduk kampung Matigou di China rela menggali terowong tanpa mendapat upah hanya untuk memperoleh sarana jalan yang lebih cepat dan menyenangkan .
GITAR NANO :
Gitar nano ini adalah gitar terkecil di dunia yang mempunyai panjang 10 mikrometer , hampir sama panjang dengan sel manusia sedangkan talinya sepanjang 50 nanometer . Dihasilkan oleh para pengkaji di Universiti Cornell , Amerika Syarikat untuk mewujudkan generasi baru alat-alat muzik di dunia . Namun alat ini hanya boleh dimainkan dengan alat mikroskopik khas dan nadanya pun tidak mungkin didengar oleh telinga biasa .

BELALANG :
Belalang boleh melompat sejauh 40 kali ganda panjang badannya .

SURAT KHABAR :
Akhbar atau surat khabar pada umumnya dicetak di atas kertas berukuran A0 atau A3 . Tetapi akhbar terbitan First News ini dicetak di atas kertas yang berukuran sangat kecil bahkan lebih kecil dari kamus saku ! Menariknya , meskipun berukuran mini , hasil cetakannya cukup jelas dan rapi dari tulisan hingga gambar .

IKAN YU :
Ikan yu kehilangan gigi lebih dari 6000 batang setiap tahun dan gigi barunya tumbuh dalam waktu 24 jam.
TITANIC :
ketika Titanic karam, 2228 0rg berada di dalamnya. hanya 706 yang selamat dan adegan band yang terus bermain muzik ketika Titanic tenggelam adalah kisah nyata.
KALA JENGKING :
kala jengking boleh dibunuh dengan menyiramnya dengan cuka, mereka akan marah dan menyengat dirinya sendiri.
KUDA :
setiap patung memorial org di atas kuda, jika 2 kaki depan terangkat, maka orang tersebut tewas dalam pertempuran. jika satu kaki kuda yang terangkat, maka orang tersebut meninggal kerana luka dalam pertempuran dan jika 4 kakinya menginjak ke tanah, orang tersebut meninggal secara normal.
TOMATO :
pada tahun 1830an sos tomato biasa dijual sebagai ubat.
ZIRAFAH :
zirafah dan tikus boleh bertahan hidup lebih lama tanpa air daripada unta.
KELAWAR :
kelawar selalu membelok ke kiri jika terbang keluar dari gua.

7 komen kat sini !:

AiZ said...

ek.. kelawar selalu terbang ke sebelah kiri ke?... baru tahu...


nak tahu komen u kat entry i plak..hikhik >>AKU PERNAH JADI BLOGGER TAK GUNA!! Miahaha.. AKU TAK BANGGA PUN..



Nisaeciz said...

tuu lahh! baru tahu kan? ada jugak ilmu kamu dapat harini! ;D

AiZ said...

hikhik...

nak tahu komen u kat entry i plak..hikhik >>AKU PERNAH JADI BLOGGER TAK GUNA!! Miahaha.. AKU TAK BANGGA PUN..



Kie-yu said...

fakta yg menarek!

Nisaeciz said...

yeah. tenkiuuu~ ;D

mikro_kokus said...

wahhh.... bnyk yg sy x tau neh......

niseca said...

hehe. mlm ni kamu dpt 1 ilmu berguna! beshnya sayaaa! huahua