▷▷20090507

Bodoh sombong

Ok. dimulakan dgn Assalamualaikum. wahh.
bkn pe. ta penah bg salam. apa punya muslimah la aku ni.
arini semuanya ok. bg aku la. sbb, ketawa saje besama dia. :)

Mengenai tajuk aku ni. mcm mana aku nak mulakan ye.
ok. aku ada kenal seorang hamba Allah ni. err, kenal sgt kenal le.
dia ni dlm lingkungan "Bodoh Sombong" ni la.
bkn pe. dia ta penah sekolah. err, bkn nak kutuk. tp itulah dia.
kalo buta huruf, agak2 sekolah tak? tak kan?
ok lah. itu tape ag. byk ag org ta sekola, tp bijak!

Dia jugak berada dlm lingkungan "Bersamamu".
phm x? org susah la tu. em, mksud aku, dia je tau.
bkn mak ayah dia. tp hanyalah dia. sbb, sombong!
ok, dia dah kawin. ada seorg anak. dia kawin pun, sbb..
buka cite cikit la, "isteri suda bunting sblm nikah"!
ok, aku da mula mengumpat! cukup2.
mgkn dia ta cukup agama. benda da jd kan?
lantak la. ni aku nak cite sal bodoh smbong la.

Ok, da tau kan, dia ni susah jugak hidupnya.
kira di bawah tahap miskin. rmh pun menumpang.
brg2 dlm rmh org derma. kerja ta menentu.
maknanya, dia ada kelayakan dpt bantuan kebajikan kan?
masa temuduga, nak tau dia ckp apa kat org tu?

Dia: pendapatan saya tak la byk. cuma rm40 sehari.

wahh. kalo dihitung sebulan, bkn ke rm1200? lebih sgt da.
ya Allah. mgkn dia ta reti mengira. ckp style belagak.
last2, dia ta dpt bantuan tu sbb dikatakan pendapatan melebihi dr yg sepatutnya.
jd, adalah seorg hamba Allah ni lagi, kesian sgt kat dia.
nak bantu dia. nk tolong dia dptkan semula bantuan tu.
betulkan balik kata2 dia. yg nak tolong ni pulak, kalo becakap..
korg akan rasa mcm korg kena marah. sbb, itulah style dia becakap.
aku pun byk kali terkena. hakikatnya, dia sedang menerangkan sesuatu.

makanya, si "Bodoh Sombong" ni, sangkakan "Si Penolong" ni marahkan dia.
nak tau apa tindakan dia? terus tak tegur. dah hampir 2 bulan. tak tegur.
dgn aku sekali jd mangsa tau. aku agak rapat dgn anak dia. tp, anak dia pun taley kua rmh.
kesian kat aku. rindu kat anak dia. dia duk pun berhampiran dgn rmh aku.
skang da tade nak lalu rmh aku. sanggup, pusing tempat jauh dr lalu rmh aku.
da tu, dia mengadu kat mak dia mcm2. hemm, mak dia pun lebih kurg cm dia.
perangai sepesen! jd, mak dia pun tak lah tegur "Si Penolong" ni.
cuma bapaknya yg agak bijak tu jela yg masih baik dgn aku & "Si Penolong" itu.
so, aku tatau la spai bila dia nak bemusuh dgn kami.
da la dia ta dpt bantuan tu krn kebodohannya. patu, nak menyombong dgn org yg nk tolong dia.
bodoh + sombong sungguh!! itulah erti kata sebenar "Bodoh Sombong"!

kesimpulannya, kalo da tahu awak tu, bodoh, ta payah nak belagak. da tu, menyombong! akibatnya, batang hidung sendiri yg kena! ngok.

says: ok. aku mencarut. sorry. tp, itulah dia. nympah i tau! :D

4 komen kat sini !:

nadxoxo said...

mcm2 org kat dunia ni kan. harap2 org bodoh sombong tu sedar. doa2kanlah utk dia..

Ivy Metaga said...

hmmm...yg kesian anak diaorg kan, kalo susahkan sendiri tak pe, yg penting jgn susakan org kan kan kan...

e.c.a said...

[nadxoxo]
tula. sama2 le kita doakan org smbong tu. btw, smlm dia da kena mrh dgn si penolong tu. haha

e.c.a said...

[ivy mentega]
ya betul tu. ta pasal, kami yg kerinduan menanggung seksa. ades. huhu