▷▷20100829

Jangan Engkau Kahwini wanita ini



Dicatat oleh Imam Al-Ghazali

Jangan engkau kahwini wanita yang enam iaitu wanita yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah."

Wanita Ananah :
Banyak mengeluh & mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah :
Suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, "Aku membuat itu keranamu."

Wanita Hananah :
Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah :
Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

Wanita Baraqah :
Ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkan bahagiannya.

Wanita Syadaqah:
Banyak cakap tidak menentu lagi bising.


8 komen kat sini !:

safiyyahosman said...

oh syg..i like ur entry;)

NuR 'aQiLaH said...

lam gambor tuuuuu wanita apokahh ?? huhu

nabilah_2908 said...

semoga kita-kita semua tidak tergolong dlm golongn 6 wanita tersebut... :)

Sya Isya said...

oh lalink, kemasnya layout yang ni. suka2..kena jaga diri supaya x jadi perempuan seperti yg tersenarai.

KID LEARNS TO FLY™ said...

hahaha..

tapi gua punya ada ilustrasi cakar ayam lain lain

ardinihumaira said...

semoga kita tidak tergolong dalam golongan wanita sedemikian, amin...

miss lolly a.k.a luvfareda said...

wanita syadaqah tu mungkin.
ngaaaaa

ASaDa RyutaRo said...

hohoho~ best!

tQ~ tQ~

tp takpe je kan klu kawen yg ketul2 cam gambar model tu, asalkan tak termasuk dlm golong 6 yg dah d sebut ni. ngee =P